Comunicat de Presă

Ion Bogdan Ștefănescu despre turneul "Flautul fermecat"

Perspectiva pe care o deschide turneul Flautul Fermecat 2019 este aceea a magiei cuvântului însuflețit de muzică. Este, într-adevăr, o abordare cum pâna acum turneele noastre naționale, cu muzicieni de prestigiu, n-au mai încercat. Practic, publicul va fi introdus într-o lume a infabilului în care cuvântul învăluit de muzică le va atinge coarda sensibilă. Cu siguranță cei care vor veni la spectacolul nostru vor pleca mult mai bogați sufletește.

Un element inedit, anul acesta, îl constituie participarea actorului - și a poetului - Dorel Vișan. Această formulă artistică pe care am exersat-o de-a lungul timpului mai ales cu tatăl meu, Eusebiu Ștefănescu, în zecile de spectacole de muzica și poezie pe care le-am realizat împreună și în alte foarte multe în care am participat alături de actori precum Gheorghe Cozorici, Ovidiu Iuliu Moldovan, Leopoldina Bălănuță, Florian Pittiș, Mircea Albulescu sau Alexandru Repan își are rădăcinile în cele mai îndepărate timpuri când ritualurile care puteau influența chiar și natura se bazau pe armonia dintre cuvânt și muzică. Viața nu putea și nici nu poate avea consistență și sens fără aceasta armonie de sorginte zeiasca, transmisă nouă prin Orfeu. În acest spectacol, muzica pe care am compus-o, a fost special gândită pentru a susține farmecul rostirii unui actor fenomenal cum este Dorel Vișan.

Față de anul 2012, când turneul Flautul fermecat a pornit prima oară la drum, există o schimbare. Mirajul primelor turnee a constat, în primul rând, în formula titlului – ”Flautul de aur”. Melomanii umpleau salile pentru a auzi minunea. Programele însa au determinat publicul să propună o nouă titulatură care m-a onorat peste poate: ”Flautul fermecat”. Mie mi se pare că românii vor să asculte muzică clasică, fiindcăa aproape în orice oraș am cântat au fost săli pline. Lumea a fost entuziasmată și ne ruga să revenim la edițiile următoare, așa că sper că vom avea public numeros și de data aceasta. Ceea ce știu sigur este că românii iubesc spectacolele de muzică și poezie.

Repertoriul de anul acesta îmbină flautul - cu piese precum „Aripi”, „Cântec de leagăn”, etc. - cu poezia - cu poezii clasice de Mihai Eminescu, George Coșbuc, Lucian Blaga. Muzica a fost special compusă pentru acest spectacol. Datorită faptului c㠔flautul de aur” este personajul principal al acestui turneu, am mai adaugat, cu sens, câteva lucrări, față de conceptul inițial. Ideea acestui spectacol a fost de a revela publicului lirica unor poeți români excepționali cum sunt Mihai Eminescu, Lucian Blaga sau George Coșbuc, fiecare prezentat într-o lumina mai puțin testată pâna acum. Sensibilitatea și durerea lui Lucian Blaga, sclipirile de geniu pe care Mihai Eminescu le-a avut și când a scris teatru sau latura ludica a lui George Coșbuc sunt elementele definitorii ale acestui demers artistic.

Am avut de fie care data în aceste recitaluri senzația că această muzică și această poezie clasică fac bine comunităților pe unde trece Flautul Fermecat. Și gândul mă trimite la versurile lui Horia Zilieru: ”Se face flaut / orice os ce doare”. Întotdeauna arta se naște din suferință. Pe de altă parte, durerile, fricile, tristețile, chiar și greutățile pot dispărea atunci când asculți un ”flaut fermecat” sau când poezia îți pătrunde în suflet. Imaginați-vă o singură zi fără muzică sau fără un cuvânt frumos. Nici păsări și nici flori nu ar mai fi. Nici orașe mari sau mici, nici melomani și nici măcar nepăsători.